loading...

نگارش پروپوزال | استخراج مقاله

بازدید : 6
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 22:58

گرایش حقوق کیفری و جرم شناسی :

جامعه شناسی کیفری، جرم شناسی و حقوق کیفری

حقوق جزای بین الملل، آئین دادرسی

حقوق کیفری عمومی و اختصاصی

عدالت کیفری و پلیس علمی

جرم شناسی

حقوق بشر

موضوعات پیشنهاد شده برای پایان نامه رشته حقوق جزا و جرم شناسی :

بررسی شیوه های تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی

مبنای حقوقی برخورد با بدافزارها و ویروس ها

مجازات های تعزیری و بازدارنده و تبدیل آن ها در حقوق کیفری ایران

شناسایی راهکارهای مقابله با جرائم کلاهبرداری رایانه ای

بررسی تطبیقی جایگاه دیوان محاسبات در نظام حقوقی ایران و فرانسه

جرائم احزاب سیاسی در حقوق کیفری ایران

مسئولیت مبتنی بر تقصیر و برائت پزشک در قبال بیمار

بررسی حقوقی ماهیت جرم

تحقیقی پیرامون حقوق متهمان در بازجویی های اولیه

حمایت کیفری از علائم تجاری

نقش اسناد هویتی در پیشگیری از جرائم سازمان یافته

استنادپذیری ادله الکترونیکی در حقوق کیفری ایران

بررسی مجازات کلاهبرداری سنتی و رایانه ای در نظام حقوقی ایران

تبیین ابعاد مجازات در حقوق کیفری اسلام

جرائم اقتصادی و پولشویی در تجارت الکترونیک

جرائم شرکتی از بعد جرم شناختی

مطالعه ای در خصوص جرائم مخابراتی

بزه دیده در تعیین کیفر و اعمال آن

طبقه بندی مجازات ها در قانون مجازات اسلامی

مطالعه ای پیرامون جرائم خُرد در حقوق کیفری ایران

آسیب شناسی و مزایای متدهای مختلف ارزیابی خسارت های درد و رنج و ارائه روش مناسب

جایگاه و ارزش ادله اثبات دعوی در نظام حقوقی ایران با تاکید بر تاثیر علم قاضی

نگاه انتقادی بر نظام عدالت کیفری ایران

جرم و عناصر متشکله آن در فضای مجازی با مطالعه نظام حقوق کیفری ایران

جرائم علیه میراث فرهنگی به عنوان جزیی از میراث مشترک بشریت

تاثیر انگیزه هدف قصد و شخصیت طرفین در ارتکاب قتل در نظام حقوق کیفری ایران

بررسی جرائم رایانه ای، بررسی جرائم مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در فضای دیجیتال،

بررسی جرائم ناشی از تخلفات سردفتران

بررسی جرم زمین خواری در ایران

گرایشات مختلف فقه و حقوق (جرم و جزا، خصوصی، بین الملل، تجارت و...)

بررسی اتانازی داوطلبانه غیرفعال از منظر حقوق

رویکرد اسلام در قبال شبیه سازی انسان

اتانازی تقاضای بیمار و خود مختاری

سومنا مبولیسم از دیدگاه حقوق کیفری

بررسی فقهی– حقوق قرارداد پیش فروش آپارتمان

مسئولیت کیفری مسلمان نسبت قتل اهل ذمه

قاعده دفع افسد به فاسد و دلالت های حقوقی– جرم شناختی آن

مسئولیت جزایی پزشکان از نظر شرع مقدس

حقوق موضوعه ایران و حقوق بین الملل

حقوق و مسئولیت پرستاران

مرگ مغزی و آثارحقوق مترتب برآن مطالعه تطبیقی حقوق بر بیماران

تغییر جنسیت و مسائل فقهی فراروی آن

مطالعه تطبیقی اهدای جنین از منظر اخلاق و حقوق پزشکی

مسئولیت مدنی ناشی از طراحی زیبایی

ماهیت حقوق قرارداد رحم جایگزین

اصول بنیادین حاکم بر کنوانسیون ارتباط الکترونیکی آنستیرال

شبیه سازی انسان از منظر فقه و حقوق جزا

رویکرد حقوق بین المللی به شبیه سازی انسان

کرامت انسان و پرتو حقوق بین الملل زیست پزشکی

بررسی روش های نوین تولید مثل انسان از دیدگاه فقه و حقوق

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی بر خط (آنلاین)-همین الان سفارش دهید

بازدید : 2
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 زمان : 21:56

یکی از منابع اصلی برای نگارش هر نوع پژوهشی اعم از مقاله ژورنالی، رساله دکتری و یا پایان نامه ارشد است. یک منبع خوب باید بتواند اطلاعات دقیق و صحیحی برای پژوهشگر فراهم کرده و وی را در مسیر دستیابی به اهداف تحقیقش راهنمایی کند. انتخاب مقاله بیس یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌ترین کارها قبل از انجام هرگونه پژوهشی است که به محقق کمک می کند تا چارچوب و فرآیند انجام تحقیق را به گونه ای کاملا شفاف ترسیم نماید.
یک منبع خوب می‌تواند اطلاعات مهمی از قبیل نحوه پیاده سازی تحقیق، سوالات، فرضیات، چگونگی ارزیابی و سنجش مدل تحقیق، پرسشنامه استاندارد و تست شده، نتایج احتمالی و چگونگی انجام تحلیل های آماری را برای دانشجو شفاف و روشن کند. بسیاری از صاحب نظران مقاله بیس یا Base Paper را اینگونه تعریف می کنند:
یک گزارش علمی و یا مقاله است که توسط پژوهشگران قبلی به چاپ رسیده و محققان در زمان حال برای تکمیل تحقیقاتشان از اطلاعات و مطالب علمی آن بهره می‌برند. باید توجه داشته‌‌باشید که تحقیقات مبتنی بر مقاله بیس نباید محتوای کپی کاری شده و تکراری ارائه نمایند بلکه از اطلاعات و چارچوب آن برای کشف مفاهیم و ابعاد جدید بهره ببرند.
برخی از دانشجویان سعی می‌کنند مفاهیم، فرضیات، مدل، روش تحقیق و تمامی جنبه های کاربردی مقاله بیس را در تحقیق خودشان گنجانده و نتایج آن را مجددا ارزیابی کنند که این امر در نهایت موجب دوباره کاری و از بین رفتن ارزش تحقیق‌شان خواهد شد. اما پیش از آنکه به چگونگی استفاده از مقاله بیس و نحوه استخراج داده های آن بپردازیم لازم است که شما را با نحوه ارزیابی و انتخاب آن آشنا کنیم. به طور کلی قبل از انتخاب یک مقاله بیس باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

روایی و پایایی: یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب مقاله بیس بررسی روایی و پایایی نتایج و یافته های تحقیق است. پیش از آنکه نتایج را بررسی کنید، روش تحقیق و فرآیند انجام آن را مورد بررسی قرار دهید تا دریابید انحراف و نقصی در انجام آن وجود دارد یا خیر. البته بررسی روش تحقیق و تحلیل های آماری در یک مقاله از دید انتقادی کار بسیار دشواری بوده و نیازمند تسلط به علم آمار و نرم افزارهای آماری است که می‌توانید در این زمینه از نظر یک کارشناس و یا استادتان بهره ببرید.
روایی و پایایی در روش تحقیق و نتایج یک پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت وجود هرگونه مشکل در آن می‌تواند یافته‌های شما را به انحراف برده و زحمات شما را بی نتیجه باقی بگذارد. البته انتخاب مقالات بیس از ژورنال های معتبر و با ایمپکت بالا می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و نگرانی ها در مورد پایایی و روایی تحقیق را از بین ببرد چرا که داوران و سردبیر ژورنال قبل از چاپ هر مقاله‌ای، سعی می‌کنند این موارد را به دقت مورد بررسی قرار دهند.
طراحی تحقیق: یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته هر پژوهشی نحوه ارزیابی و اندازه‌گیری فاکتورهای تاثیر گذار در تحقیق است. برای اینکه بتوانید یک تحقیق را به درستی مدیریت کرده و نتایج مطلوبی از آن بدست آورید باید طراحی دقیقی در مورد نحوه پیشرفت و اندازه گیری فاکتورها ایجاد نمایید. فرض کنید قصد دارید تاثیر بیماری COVID-19 را بر رفتار خرید مصرف کنندگان صنایع لبنی در کشور بسنجید. چطور می‌خواهید تاثیر این بیماری را بر رفتار خرید مطالعه کنید؟
آیا رفتار خرید فاکتورهای ویژه ای دارد؟ آیا رفتار خرید در صنایع لبنی با صنایع دیگر متفاوت است؟ چه مصرف کنندگانی جامعه هدف شما هستند؟ و بسیاری از سوالات دیگر که نقش بسیار مهمی در طراحی تحقیق دارند. بنابراین قبل از انتخاب مقاله سعی کنید دریابید که آیا طرح تحقیق در مقاله بیس با طرح مورد نظر شما چقدر شباهت و تفاوت دارد.
آیا می توانید طرح تحقیق را در پروژه خودتان پیاده‌سازی و سازگار کنید؟ توصیه می‌شود قبل از انتخاب مقاله بیس سوالات و فرضیات تحقیق خودتان را با طرح تحقیق در مقاله بیس مطابقت داده و به دنبال شباهت‌ها و تفاوت‌ها باشید. در صورتی که ایده‌های ذهنی، سوالات و فرضیات تحقیق شما با طرح مقاله بیس مغایرت دارد از انتخاب آن اجتناب کنید.
مرتبط بودن مقاله بیس: حتما پیش از انتخاب یک مقاله بیس به مرتبط بودن موضوع آن با تحقیق خودتان توجه کنید. در بسیاری از مواقع، دانشجویان تنها به دنبال یک مدل یا فاکتورهای مشترک اقدام به انتخاب مقاله بیس کرده و در نهایت در زمان پیاده‌سازی آن دچار مشکلات جدی می شوند. فرض کنید در مثال قبلی شما یک مقاله بیس با عنوان تاثیر بیماری COVID-19 بر تصمیم‌گیری مشتریان را انتخاب کرده اید.
آیا فاکتورهای مربوط به تصمیم‌گیری با فاکتورهای مربوط به رفتار خرید یکسان هستند؟ آیا هر تصمیم‌گیری لزوما به رفتار خرید منجر می‌شود؟ آیا می‌توان فاکتورهای موثر بر تصمیم‌گیری را در رفتار خرید مورد استفاده قرار داد؟ و بسیاری از سوالات دیگر در همین راستا موجب می‌شود تا دریابید مقاله بیس انتخاب شده تا چه اندازه به کار تحقیقاتی مورد نظر شما مرتبط است. برای برطرف کردن این مشکل و انتخاب یک مقاله بیس مرتبط به پژوهش‌تان نیاز است که مطالعات گسترده‌ای در ارتباط با ادبیات موضوع تحقیقتان انجام داده و متغیر‌های مستقل و وابسته را به درستی شناسایی کنید.
شفافیت در روش تحقیق: یکی از ویژگی‌های مقاله بیس این است که می‌بایست تمامی ابعاد روش تحقیق اعم از گردآوری و تحلیل داده‌ها کاملا شفاف و قابل فهم باشد. شما به عنوان یک پژوهشگر قصد دارید طراحی و ابعاد مختلف تحقیقتان را بر مقاله بیس استوار کنید، بنابراین ضروری است که میزان قابل فهم بودن، اجرایی بودن و شفافیت در روش تحقیق را قبل از انتخاب به دقت مورد بررسی قرار دهید.

بسیاری از دانشجویان در زمان نگارش رساله دکتری و یا پایان نامه کارشناسی ارشد از مقاله بیس (Base Paper) استفاده می کنند و برخی دیگر از آنها ترجیح می‌دهند یک کار منحصر به فرد و با ایده های جدید ارائه دهند. به طور کلی پژوهش‌ها در دو دسته کلی قرار می‌گیرند:
(1) تحقیق تک نگاشت یا Monograph Research: این تحقیقات به نوعی مطالعات اکتشافی و نوین در یک حوزه هستند که مطالب موجود در آن منحصر به فرد بوده و ایده‌های جدیدی را ارائه می‌کنند. این نوع از تحقیقات برگرفته از هیچ مطالعه‌‌ای نبوده و تمامی ابعاد، الگو ها، تعاریف، روش تحقیق و نتایج آن منحصر به نویسنده است.
(2)تحقیقات مقاله بیس یا Paper-Based Research: که مطالب موجود در آن به واسطه جمع‌آوری منابع مختلف تهیه و تدوین می‌شوند. این گونه از مقالات بیشتر جنبه کاربردی داشته و ابعاد جدیدی از یک مقاله چاپ شده در گذشته را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در زمان استفاده از مقاله بیس در پژوهش مورد نظرتان می‌بایست 3 بخش اصلی را مورد بررسی قرار دهید. اولین بخش که در مقاله بیس باید مورد بررسی قرار بگیرد ادبیات موضوع و نحوه سازماندهی محتوا در این بخش است. هم‌چنین در بخش ادبیات موضوع می‌توانید فاکتورهای مربوط به تحقیق را به درستی استخراج کرده و در تحقیق خود بگنجانید. البته توجه داشته باشید که شما فقط از این محتوا ایده گرفته و مطالب خودتان را به زبانی کاملا جدید و منحصر به فرد ارائه خواهید‌کرد.
پس از استخراج فاکتورهای تاثیرگذار در تحقیق و متغیرهای وابسته و مستقل نوبت به آن رسیده‌است که سوالات و فرضیات مقاله بیس را مورد بررسی قرار دهید. سوالات و فرضیات در مقاله بیس به شما کمک می‌کند که بتوانید مدل منحصر به فرد تحقیقتان را به درستی طراحی کرده و مورد ارزیابی قرار دهید.

سعی کنید فرضیات و سوالات تحقیق خود را از جنبه سازگاری و هماهنگی با مقاله بیس مورد بررسی قرار دهید و نه شباهت و یکسان بودن، که در نهایت بحث سرقت ادبی و پلاجریسم در مورد تحقیق شما مطرح نشود. در نهایت بخش طراحی و روش تحقیق از مقاله بیس مورد استفاده قرار می‌گیرد که به وسیله آن شخص پژوهشگر می‌تواند جامعه آماری،جامعه نمونه، پرسشنامه استاندارد و روش تحقیق را مطابق با ماهیت پژوهش خودش سازماندهی و تدوین نماید.
یکی از توصیه‌هایی که به پژوهشگران می‌شود این است که تا جای ممکن در فرآیند روش تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده نمایید. معمولا برخی از مقالات به چاپ رسیده در بخش ضمائم اقدام به انتشار پرسشنامه اصلی تحقیق کرده و نتایج آن را به دقت ارائه می‌نمایند. توجه داشته باشید که این پرسشنامه‌ها معمولا به عنوان پرسشنامه‌های استاندارد شناخته می‌شوند، چرا که پیش از این، روایی و پایایی آنها توسط اساتید و داوران مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بدست آمده از آنها قابل قبول و کاربردی بوده‌است. بنابراین سعی کنید در تحقیق خودتان نیز یک پرسشنامه استاندارد مستخرج از مقاله بیس را مورد استفاده قرار دهید.

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی بر خط (آنلاین)-همین الان سفارش دهید

بازدید : 10
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 23:05

فلسفه انتخاب مقاله بیس از آن جا نشات می گیرد که قبل از انتخاب موضوع، مقاله پایه ای در نظر گرفته شود که ساختار آن پژوهش را از ابتدا تا انتها مشخص کرده باشد. یک مقاله بیس خوب به پژوهشگران کمک می کند تا برای مشخص کردن ساختار و طرح پژوهش یا مقاله خود از آن استفاده کنند.
در واقع یک مقاله بیس مناسب مشکلات احتمالی در هنگام نگارش طرح پژوهشی و پروپوزال، پایان نامه یا مقاله را برطرف خواهد کرد. یک مقاله بیس مناسب یک مرجع دست اول به شمار می رود که روند حل یک مسئله را مشخص ساخته و حل یک معما را برای پژوهشگر راحت تر کرده است. در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در هنگام ارائه عنوان پژوهش، پژوهشگران ملزم به ارائه مقالات بیس یا پایه نیز می باشند.
چرا که مقاله بیس ساختار و روال فرایندی یک پژوهش را مشخص کرده است. اما یکی از مشکلاتی که برای پژوهشگران در هنگام انتخاب مقاله بیس رخ می نماید نداشتن سنجه ها و ملا ک های دقیق برای انتخاب یک مقاله بیس مناسب است.
برای یافتن مقاله پایه مناسب و کارا بهتر است جستجوی خود را حساب شده و با مهارت کافی انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب تری برسیم. در واقع برای انجام این کار مقدمات و ملزوماتی هست که بهتر است لحاظ شوند. توجه به تک تک کلید واژه ها در عنوان جستجو ضرورت دارد و گاهی کلمات کلیدی معادل هم می توانند جایگزین کلمات اصلی در جستجوی ما باشند.
ترکیب کلمات کلیدی با هم به طور درست و موثر نکته دیگری است که باید توجه کافی به آن لحاظ شود و در واقع نوع ترکیب بندی روی نتیجه جستجوی ما موثر است.
موتور جستجوی انتخابی می تواند موتورهای مختلفی باشد از جمله google و bing و...و نتایج این جستجوها در موتورهای مختلف الزاما یکی نیستند. نوع جستجو و مهارت وب گردی خود نکته ظریف دیگری است.
تسلط شما به مبحث مورد جستجو و کلید واژه های آن از دیگر مهارت های موثر این مقوله است. کنجکاوی زیاد و دقیق و مشورت با اصحاب فن در مورد کلید واژه های مورد جستجو بسیار مفید و سودمند است. تسلط به زبان انگلیسی یا زبانی که در بستر آن وب گردی می کنید نیز مبحث خیلی مهمی است. تیز بودن چاقوی شما همان به روز بودن ابزارهای سخت افزاری و نر افزاری شماست که بهتر است در این مورد با آن تعارف نکنید و حتما چاقوی شما تیز باشد.
در ذیل اشاره ای به سنجه ها و ملاک های مناسب برای انتخاب مقاله پایه خواهیم داشت:
۱- ابتدا به این نکته توجه کنید که مقالاتی را باید انتخاب کنید که در پایگاه های علمی معتبر آرشیو شده باشند. اشتباهی که برخی از پژوهشگران مرتکب می شوند این است که با مراجعه به گوگل یا وب سایت های غیر معتبر به دنبال مقاله بیس گشته و به سرعت یک مقاله نامطلوب و غیر علمی را به عنوان مقاله پایه انتخاب می کنند. باید به این نکته اشاره کنیم که اساتید و گروه های آموزشی شما به خوبی به پایگاه های معتبر آشنا هستند و در صورتی که مقالات از این پایگاه ها نباشند آن ها را نخواهند پذیرفت. حتما مقالات بیس خود را از پایگاه های معتبری همچون:
IEEE
JSTOR
Emerald
Springer
Science Direct
Cambridge Journals
و یا همانند آن ها، انتخاب فرمایید.
۲- عنوان مقاله ای که انتخاب می کنید نباید حداقل در پژوهش های داخلی به صورت مقاله یا پایان نامه انجام شده و ثبت شده باشد. برای این کار بعد از انتخاب عنوان به سایت ایران داک و حتی گوگل مراجعه کنید و عنوان خود را در آنجا چک کنید تا قبلا کار نشده باشد.
۳- حتما به سال نشر مقاله بیس توجه کنید. مقاله ای را انتخاب کنید که حداکثر دو سال با زمان فعلی فاصله داشته باشد . به عبارت دیگر سال مقاله بیس هرچه قدر جدیدتر باشد امکان پذیرش آن از سوی استاد راهنما و مشاور بیشتر خواهد بود.
۴- حتما به این نکته توجه کنید که داده های مقاله بیس انتخابی در داخل کشور نیز قابل گردآوری باشد یا امکان انجام آن در داخل نیز وجود داشته باشد. برای این کار دقت کنید داده های مقاله یا در دسترس می باشد و یا اینکه به لحاظ ساختار امکان انجام آن در ایران وجود داشته باشد.
۵- در رشته هایی که گردآوری داده ها با پرسشنامه صورت می گیرد سعی کنید پرسشنامه ها در مقاله ضمیمه شده باشد یا اینکه پرسشنامه های استفاده شده در مقاله بیس از مقالات دیگر قابل استخراج باشد. یعنی به شکلی نباشد که پرسشنامه های مقاله بیس به هیچ وجه یافت نشود.
۶- فرایند طی شده در تحقیق یعنی اهداف، مدل مفهومی، نحوه شبیه سازی، نرم افزار استفاده شده و نحوه گردآوری داده ها در مقاله مشخص شده باشد. این کار طی فرایند پژوهش را برای شما آسان و ممکن خواهد کرد و از مشکلات متعدد رها خواهد ساخت.

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی بر خط (آنلاین)-همین الان سفارش دهید

بازدید : 12
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 23:06

مقاله بیس به پژوهشی معتبر، جدید و استاندارد گفته می‌شود که قبلا توسط پژوهشگر یا پژوهشگران دیگری در سطح یک مقاله علمی انجام شده است و می‌تواند پایه و اساس یک پژوهش علمی معتبر قرار گیرد.

مقالات بیس به دلیل برخورداری از ساختاری کامل از نظر پژوهشی می‌توانند پژوهشگر را در انجام مراحل تحقیق خود راهنمایی نمایند و به عنوان نقشه راهی برای وی باشند. از آن جایی که در مقاله بیس پژوهشگر مدل تحقیق و متغییر های تحقیق را می‌ببیند به راحتی می‌تواند به منابع ارزشمندی که پژوهش گر قبلی از آن ها استفاده کرده دست یابد. حتی با در اختیار داشتن مدل تحقیق می توانید نام پایان نامه خود را کمی متفاوت تر از عنوان مقاله ای که مدل تحقیق شما در آن است انتخاب کنید .

ویژگی های مقاله بیس و انتخاب آن

مقاله بیس باید خصوصیاتی داشته باشد که از طریق آن محقق بتواند به راحتی کارها و روش های تحقیقاتی محققان قبلی را درک کرده و در تحقیق جدید اجرا نماید. از طرف دیگر مقاله بیس باید حتما دارای مدل پژوهشی و فرضیه باشد تا با مطالعه آن بتوان به جزییات کار انجام شده پی برد.

مقاله بیس از چند نظر دارای اعتبار است:

1- قبلا توسط داوران مجله یا ژورنالی که آن را منتشر کرده است مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته است و از این نظر قابل اعتناست.

2- یافته ها و نتایج مقاله بیس انتخاب شده می تواند ارائه کننده ایده های جدید پژوهشی باشد.

در انتخاب مقاله بیس سعی کنید:

1- مقاله بیس انتخابی شما بهتر است جدید باشد زیرا مقاله هایی که تاریخ انتشار آن ها قدیمی است احتمالا بیشتر مورد کاوش قرار گرفته اند (اکثر استادان هم تاکید دارند که تاریخ انتشار مقاله قدیمی نباشد).

2- سعی کنید مقاله ای را به عنوان مقاله بیس خود انتخاب نمایید که دارای مدل مفهومی یا مدل پژوهشی باشد احتمالا شما که اکنون به دنبال یافتن موضوع پایان نامه خود هستید درس روش تحقیق در حوزه علوم انسانی را گذرانده اید در درس مذکور نیز به ساختار مدل در پژوهش ها اشاره شده است.

3- قبلا اشاره شد که بهتر است مقاله شما دارای مدل مفهومی باشد، اگر مقاله ای را انتخاب کرده اید که نویسنده اطلاعات را با پرسشنامه جمع آوری کرده بهتر است سعی کنید در آن سوالات پرسشنامه به نحوی وجود داشته یا اشاره شده باشند. حتی گاهی در صورتی که این بخش به صورت کامل در مقاله شما نباشد می‌توانید با ارسال ایمیلی به نویسندگان مقاله از آنان درخواست راهنمایی و پرسشنامه نمایید. احتمالا محققان با این روش می‌توانند اطلاعات بیشتری در خصوص حوزه تحقیقی جمع آوری نمایند.

4- سعی کنید در انتخاب مقاله بیس حتما از سایت ها و پایگاه های علمی معتبر استفاده نمایید.

به طوری کلی مقاله بهتر است داری ویژگی های زیر باشد:

1- مقاله مدل داشته باشد.

2- مقاله دارای فرضیه باشد.

3- فرضیه ها در مقاله در بخش ادبیات تحقیق مورد بحث قرار گرفته باشند.

4- روش تحقیق در مقاله موجود باشد.

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی بر خط (آنلاین)-همین الان سفارش دهید

بازدید : 7
شنبه 15 ارديبهشت 1403 زمان : 19:20

پیامدهای حقوقی سرقت علمی

ما قبلاً به‌طور خلاصه به پیامدهای سرقت علمی اشاره کرده‌ایم، اما اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که این کار چقدر می‌تواند بد باشد، اجازه دهید به برخی از نتایج سرقت علمی که ممکن است از جنبه قانونی ظاهر شود نگاهی بیندازیم. اگر به‌عنوان سارق علمی دستگیر شوید، عواقب آن شامل اخراج از مدرسه، دانشگاه، شغل و همچنین برای یافتن شغل جایگزین دچار مشکل می‌شوید. همچنین ممکن است به‌طور ناخواسته تعدادی از قوانین کپی‌رایت که برای محافظت از منافع نویسندگان اصلی طراحی‌شده‌اند را زیر پا بگذارید. در این صورت، بر اساس خسارت وارده به نویسنده، با جریمه‌های مالی روبرو می‌شوید. اگر مشخص شود که نویسنده مذکور درنتیجه سهل‌انگاری شما پولی را ازدست‌داده، یا دیگر نمی‌تواند از اثر اصلی خود استفاده کند، مبلغ جریمه‌های مالی بسیار زیاد می‌شود. کار ممکن به اینجا ختم نشود و حتی ممکن است نویسنده مذکور از شما شکایت کند و به زندان بروید! بنابراین، قبل از اینکه به سرقت علمی فکر کنید، از خود بپرسید که آیا عواقب سرقت علمی واقعاً ارزشش را دارد؟ پیامدهای سرقت علمی به‌صورت خلاصه

1- سرقت علمی بر نویسندگان تأثیر می‌گذارد سرقت علمی بسیار فراتر از سرقت ساده یک اثر یا تحقیق است. وقتی کسی تحقیق یا اثر شخصی دیگر را به سرقت می‌برد، فقط اثر او را ندزدیده بلکه شخصیتش را دزدیده، به‌طوری‌که فرد سرقت شده احساس می‌کند که مورد تجاوز قرارگرفته است. سرقت یک اثر ذهنی طولانی‌مدت در شخص مورد تجاوز قرار می‌دهد، حقوق شخصیتی‌اش را نقض می‌کند. باید یادآوری کنیم که حقوق شخصیتی قابل پیگیری نیست، در هیچ دادگاهی کسی نمی‌تواند شخصیت از بین رفته‌اش را جبران کند و تاکنون قانون چارچوب مناسبی برای این موضوع ارائه نکرده است. پس برای جبران چنین خسارتی بسیار تلاش کنید تا شاید بتوانید بخشی از ذهنیت شکل‌گرفته در شخص را برای مدت کوتاهی جبران کنید.

2- سرقت علمی یا کلاه‌برداری از خوانندگان سرقت علمی پایه‌های دانش را تهدید می‌کند. سرقت علمی با خودداری از دسترسی خوانندگان به منابع اصلی، پایه‌های علم اصیل را از بین می‌برد.

3- سرقت علمی حقوق آینده نویسندگان را نقض می‌کند هنگامی‌که ایده از نویسنده دزدیده می‌شود، علاوه بر اینکه تحقیقش دزدیده‌شده، نتایج و اثرات تحقیقاتش نیز دزدیده می‌شود. علاوه بر این نویسنده به‌جای اینکه وقت بر روی تحقیقاتش بگزارد باید وقتش را صرف اثبات سرقتی که از وی شده کند. در این مورد، اگر مطلب نویسنده قبلاً چاپ‌شده باشد می‌تواند به آن استناد کند اما اگر چاپ‌نشده باشد باید نسخه خطی تحقیقش را ارائه دهد که اثبات آن به‌مراتب وقت و هزینه بیشتری از وی می‌گیرد، این در مورد نویسندگان باسابقه مطرح می‌شود که بعد از تلف شدن وقت و هزینه از سمت قربانی، بتواند خسارت برای سرقت مطالبه کند. این موضوع برای نویسندگان جوانی که فقط نتایج اولیه را در یک کنفرانس ارائه کرده‌اند یا نویسندگان همکارشان ناصادق هستند، متفاوت است. در چنین مواردی، قربانی اغلب از موضوع خود (پس از ماه‌ها یا حتی سال‌ها مطالعه) دست می‌کشد و درنتیجه علم را از مهارت‌های خود محروم می‌کند.

4- سرقت علمی باعث ایجاد تفکر ساختگی می‌شود به‌ندرت پیش می‌آید که یک سارق علمی، از یک کپی پیست ساده برای سرقت استفاده کند، معمولاً سارقان باتجربه، یک اثر را از چندین محقق به سرقت می‌برند و باهم ترکیب می‌کنند و حتی مطالبی که واقعی نیستند را از خودشان وارد اثر ترکیب‌شده می‌کنند به‌طوری‌که معنای متفاوت و جدید به واقعیت می‌بخشند که این کار اثرات جبران‌ناپذیری باقی می‌گزارد.

5- سرقت علمی سیستم را فریب می‌دهد هیچ‌کس بیش از 24 ساعت در روز فرصت ندارد. اگر بدانید که تولید یک تحقیق مناسب چقدر طول می‌کشد، تعداد انتشارات در رزومه‌های برخی محققین شمارا شگفت‌زده می‌کند! سرقت علمی باعث طولانی شدن لیست تحقیقات و مقالات منتشرشده در رزومه شخص می‌شود و هنگامی‌که کمیسیون‌های ارتقاء یا شرکت‌هایی که نیرو استخدام می‌کنند و ملاکشان مقدار مقالات چاپ‌شده است، رزومه را با تعداد بالای مقاله ارائه می‌دهند؛ و این‌گونه است که به نفع شخص متقلب که سرقت کرده است و به ضرر نویسنده اصلی و نویسندگان صادق می‌شود. حتی اگر از دیگران سرقت نکنند و از مقاله خود سرقت کنند و تعداد چاپ تحقیقات خود را با این روش بالا ببرند، بازهم کلاه‌برداری کرده‌اند.

6- سرقت علمی تحقیقات شلخته به وجود می‌آورد

سرقت علمی به‌تدریج اعتماد نویسندگان را از بین می‌برد، شخصی که سرقت علمی را برای مدت طولانی انجام دهد، این کار برای او به‌ندرت تبدیل به یک اعتیاد می‌شود. در همین زمان است که او در کارهایش بی‌احتیاطی بیشتری می‌کند، یکی از اثرات سرقت علمی به وجود آمدن مطالب غیرواقعی بود، وقتی بی‌احتیاطی وارد شود، همان مطالب غیرواقعی تبدیل به تحقیقات شلخته غیرواقعی می‌شود و در اینجا مرز بین تحقیقات واقعی، غیرواقعی و شلخته برای افراد عادی و دانشجو یا محققان کم‌تجربه می‌شود.

7- سرقت علمی مانع از تأثیر مقالات علمی می‌شود یک افسانه همیشگی این است که مقالات علمی نگهبان دانش دانشگاهی باقی می‌مانند. رولند چهار کارکرد اساسی مقالات علمی را شناسایی می‌کند که در محیط علمی بر روی آن‌ها اتفاق‌نظر گسترده‌ای وجود دارد • انتشار دانش • بایگانی کردن قوانین دانش • کنترل کیفیت نشریات • نسبت دادن اعتبار و رتبه‌بندی نویسندگان این مقالات برای دانشگاه‌ها ضروری هستند. جامعه بر اساس طبقه‌بندی این دانشگاه‌ها، محققانی که برای استخدام در یک موسسه مناسب هستند یا مثلاً مدیر آزمایشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی هستند، استخدام می‌کنند.

8- سرقت علمی بدترین چیزها را در افراد به ارمغان می‌آورد رسوایی‌های سرقت علمی بر افرادی که متقلب نیستند و حتی کسانی که ممکن است کاملاً بی‌خبر از همه‌جا باشند، نیز تأثیر می‌گذارد. اثرات سرقت علمی حرفه‌ی آن‌ها و خودشان را بدنام می‌کند. افرادی که چند تحقیق و مقاله ضعیف منتشر کرده‌اند، مشکوک به سرقت علمی می‌شوند. این موضوع برای کسانی که دارای موقعیت‌های عالی علمی، سیاسی یا مذهبی هستند بدتر است. ممکن است سرقت علمی اثبات‌شده حتی توسط غیر دانشگاهیان انجام‌شده باشد. اگرچه کسانی که مجوز این کار را ندارند نمی‌توانند قانوناً سرقت علمی را اثبات کنند اما با پیشرفت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، به‌راحتی اخبار سرقت پخش می‌شود و تمام کسانی که به‌نوعی با سارقان علمی همکار بوده‌اند ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

9- سرقت علمی به مؤسسات آموزشی آسیب می‌زند طی نظرسنجی‌ای که اخیراً توسط یک دانشجو انجام شد، 37 درصد از پاسخ‌دهندگان، قربانی اصلی سرقت علمی محققان را، دانشگاه و اعتبار آن اعلام کردند. به گفته این پاسخ‌دهندگان، اعتبار و وجهه عمومی سیستم آسیب می‌بیند زیرا وقتی رسانه‌ها سرقت علمی را افشا می‌کنند، به همه ذینفعان دانشگاهی، حتی آینده شغلی دانشجویان آن آسیب می‌رساند. امروزه، رسانه‌های اجتماعی اغلب سریع‌تر از هیئت‌های تحقیق رسمی عمل می‌کنند، حتی زمانی که این هیئت‌ها تلاش می‌کنند به مواردی که پیش می‌آید رسیدگی کنند.

10- مبارزه با سرقت علمی هزینه‌بر است هر دانشگاهی که تصمیم به مبارزه با سرقت علمی بگیرد، ابتدا باید یک کمیسیون تحقیق تشکیل دهد. تحقیقات احتمالاً طولانی و پرهزینه خواهد بود. امروزه هیچ‌کس از هزینه واقعی چنین تحقیقاتی که شامل حق‌الزحمه وکلا و سایر بازرسان، زمان تلف‌شده توسط همه دست‌اندرکاران، هزینه‌های شهرت و غیره می‌شود، نمی‌داند. به‌عنوان‌مثال، در یک مورد کلاه‌برداری علمی در لوکزامبورگ، متخصصان هر رشته، عملکرد همه همکاران مظنون سرقت علمی را بررسی کردند.

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی برخط (آنلاین)-همین الان

بازدید : 1
شنبه 15 ارديبهشت 1403 زمان : 19:18

پیامدهای منفی سرقت علمی برای دانشجویان! این یک سؤال طلایی است؛ اگر سرقت علمی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ مانند همه جرائم، برای اینکه پیشگیری جدی گرفته شود، مجازات باید قوی باشد و در مورد سرقت علمی واقعاً می‌تواند بسیار شدید باشد، اما سرقت علمی چه عواقبی برای دانشجویان دارد؟ خوب، در صورت اثبات سرقت علمی، دانشجوی می‌تواند از دانشگاه اخراج شود، کارش را از دست بدهد یا حتی ممکن است با امکان پیگرد قانونی، با یک سری جریمه یا مجازات روبرو شود.
علاوه بر این، آنچه بسیاری از دانشجویان به آن توجه نمی‌کنند این است که اگر در دانشگاه کسی متوجه عمل سرقت علمی‌شان نشود، دیگر همه‌چیزتمام است و بعد از گرفتن مدرکشان دیگر کسی متوجه این موضوع نمی‌شود. درصورتی‌که سرقت علمی می‌تواند به برنامه‌های بلندمدت آن‌ها صدمه بزند که عواقب آن می‌تواند خیلی بدتر از دانشگاه است. همه دانشجویان دارای سوابق تحصیلی هستند و مؤسسات می‌توانند آن‌ها را بررسی کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی در حال کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی باشد حتی باوجوداینکه در این کار، مرتکب سرقت علمی نشود اما با بررسی سوابق تحصیلی این فرد و اثبات سرقت علمی، تمام زحمات این فرد از بین برود، اخراج شود و حتی ممکن است تا مدت زیادی در هیچ پروژه دیگری نتواند شرکت کند. تعدادی از مشکلاتی که سرقت علمی برای یک فرد ممکن است به وجود آورد را می‌توانید در زیر بخوانید:
• عدم امکان درخواست برای دوره‌های دیگر در مؤسسات دیگر
• متوقف شدن از پیشرفت به دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکترا
• تأثیر شدید بر اهداف شغلی و پتانسیل درآمد مادام‌العمر بدون شک، دانشگاه‌ها در برابر متخلفان، مجازات سنگینی اعمال می‌کنند و در این مورد بسیار جدی هستند.
هر دو دانشگاه آکسفورد و هاروارد، دو تا از معتبرترین دانشگاه‌های جهان، به‌وضوح تصریح می‌کنند که سرقت علمی، عمدی یا تصادفی، هرگز قابل‌قبول نیست. تمام مطالبی که در کار خود استفاده می‌کنید، خواه از دست‌نوشته‌ها، چاپی یا وسایل الکترونیکی باشد، باید با ذکر منبع باشد. پیامدهای منفی سرقت علمی برای محققین! به‌طور طبیعی، به‌عنوان یک دانشجو، در تلاش برای محافظت از آینده شغلی خود، می‌خواهید از سرقت علمی اجتناب کنید، اما ممکن است شغل شما تحقیقاتی باشد که انجام می‌دهید.
محققان در سراسر جهان همیشه کارهای دیگران را می‌خوانند، خلاصه می‌کنند و یادداشت‌برداری می‌کنند، بااین‌حال، اگر فراموش کنید کارهای دیگران را بدون ذکر منبع استفاده کنید، باید خودتان را برای شکست آماده کنید. همین را می‌توان در هنگام استناد به کار خود نیز گفت. سرقت علمی می‌تواند استفاده مجدد از کلماتی که در مقالات تحقیقاتی قبلی نوشته‌اید و آن‌ها را به‌عنوان آثار جدید معرفی می‌کنید باشد.
این عمل بسیار غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود و در صورت اثبات، عواقب آن می‌تواند صدمات قابل‌توجهی به شهرت شما وارد کند و اعتباری که در مقالات تحقیقاتی آینده نسبت به شما قائل است کاهش یابد. چه به دلیل سرقت علمی از خود و چه به دلیل سرقت علمی از کار دیگران. عواقب سرقت علمی برای سایر افراد حرفه‌ای چیست؟
اثرات سرقت علمی فقط برای محققی که سرقت علمی را انجام می‌دهد نیست، بلکه خیلی گسترده‌تر است، به این صورت که می‌تواند اعتبار دانشجویان، اساتید و حتی خود دانشگاه نیز زیر سؤال برود و به‌طورکلی ممکن است اطرافیان آن را تحت تأثیر بگذارد بدون آنکه در سرقت نقشی داشته باشند؛ مخصوصاً اگر محقق، در حال کار بر روی یک مقاله دهن پر کن باشد.
با گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و به‌صورت کلی‌تر، اینترنت، تنها با زدن یک کلیک می‌توان تمام سوابق یک سیستم بزرگ مثل دانشگاه را به دست آورد که اگر در این سوابق، اثری از سرقت علمی باشد، کل اعتبار سیستم از بین می‌رود. همچنین در اینجا لازم است بگوییم که انجام یک تحقیق خوب بااینکه زمان زیادی طول می‌کشد تا به نقطه‌ای برسد که بتوان آن را به رزومه اضافه کرد؛ که اگر کار خود را سرقت علمی کنید و آن تحقیق یا مطالعه را به رزومه خود اضافه کنید، فوراً نتایج تلاش و تعهد سایر متخصصان و خود را کم می‌کنید.
نکته اصلی این است که خوب باشید. برای جلوگیری از صدمه دیدن دیگران و خراب شدن سابقه‌شان هم که شده، سرقت علمی نکنید.

ادامه دارد...

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی بر خط (آنلاین)-همین الان سفارش دهید

بازدید : 4
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 22:46

سرقت علمی کلمه‌ای است که همیشه در بین محققان و دانشجویان مطرح می‌شود، اما این واژه به چه معناست؟ چرا محققان سرقت علمی می‌کنند؟ و مهم‌تر از آن تعریف سرقت علمی چیست؟ سرقت علمی عمل کپی کردن یا به اشتراک گذاشتن کار شخص دیگری به‌عنوان اثر شماست. این به‌عنوان یک عمل بد و غیراخلاقی طبقه‌بندی می‌شود که می‌تواند شما را به دردسرهای زیادی بیندازد. سرقت علمی، به‌عنوان یک کلمه، از «پلاژیوم» که در لاتین به معنای آدم‌ربایی است، سرچشمه می‌گیرد. سرقت ادبی، در اصل، دزدیدن کار شخص دیگری و استفاده از آن به‌عنوان کار خود است. در ادامه انواع مختلف سرقت ادبی، چرایی وقوع آن و عواقب سرقت علمی را بر روی محققان و متخصصان بیان می‌شود. موارد زیر برای درک بهتر از سرقت علمی که باید به آن توجه کنید بیان‌شده است. مقدمه سرقت علمی جرم است! همان‌طور که در فرهنگ لغت آنلاین Merriam-Webster تعریف‌شده است، سرقت علمی عمل دزدیدن ایده‌ها یا کلمات دیگران و ادعا کردن آن‌ها به‌عنوان کار شما است. سرقت علمی استفاده از تولیدات دیگران (ویدیو، قطعه موسیقی، عکس، متن و غیره) بدون ذکر منبع است. سرقت علمی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی ایده یا محصولی را که از منبع موجود ارائه‌شده است را به‌عنوان محصول جدید ارائه می‌کند. سرقت علمی یک عمل دزدی و کلاه‌برداری است. اعمال سرقت علمی شامل موارد زیر است: • تبدیل کردن کار دیگران به‌عنوان کار خود • کپی کردن کلمات یا ایده‌ها از شخص دیگری بدون ذکر منبع • عدم قرار دادن یک نقل‌قول در علامت نقل‌قول • ارائه اطلاعات نادرست در مورد منبع نقل‌قول • کپی کردن ساختار جمله حتی با تغییر کلمات بدون ذکر منبع آن • کپی کردن کلمات یا ایده‌های زیادی از یک منبع که اکثریت کار شما را تشکیل می‌دهد، چه منبع را ذکر کنید یا نه! برای اطمینان از اینکه مقاله شما عاری از سرقت علمی است، وقت بگذارید و این چهار مرحله را دنبال کنید:
• منابعی را که برای انجام تحقیقات خود استفاده می‌کنید، یادداشت کنید.
• از منابع خود نقل‌قول کنید.
• نویسنده اصلی را در فهرست استناد و مرجع درون‌متنی درج کنید.
• قبل از ارسال کار خود از یک بررسی‌کننده سرقت علمی استفاده کنید.
سرقت علمی چه زمانی و چرا اتفاق می‌افتد؟ شاید تعجب‌آور باشد که بدانید همه افرادی که دستبرد به سرقت علمی می‌زنند قصد انجام این کار را ندارند. دانشجویان و متخصصان همگی می‌توانند بدون اینکه متوجه شوند در دام سرقت علمی بیفتند. یکی از مقصران اصلی، تأثیرات تحقیقات و یادداشت‌برداری نادرست است. آیا مزایای سرقت علمی ارزش انجامش را دارد؟ در ابتدا باید ببینیم آیا سرقت علمی مزیتی دارد یا خیر! ما فرض می‌کنیم یکی از مزایای سرقت ادبی، زیادشدن تعداد مقالات شما باشد، چون درصورتی‌که بخواهید داشته‌های خود را جمع‌آوری کنید فقط یک مقاله بتوانید بنویسید اما با سرقت علمی می‌توانید داشته‌های خود را زیاد کرده و چند مقاله بنویسید.
خب، حالا باید بدانید که سرقت علمی عواقبی دارد، ازجمله پیامدهای دانشگاهی. در طول دوران تحصیلی خود، اگر مشخص شود که گزارش، مقاله یا مطالبی که با نام خودتان ارائه دادید شامل سرقت علمی می‌باشد، معلمان و اساتید آن را در پرونده شخصی شما قرار می‌دهند و معمولاً به کمیته‌های علمی مربوطه اطلاع می‌دهند که می‌توانند عواقب بدی برای شما داشته باشد. به‌علاوه، اگر در دنیای دانشگاهی سرقت علمی را امتحان کنید، نه تنها اساتید، دیگر به شما اعتماد نخواهند کرد و اعتبارتان زیر سؤال نرود، بلکه دوستانتان هم ممکن است دیگر به شما اعتماد نکنند. سرقت علمی تصادفی - بدون قصد کپی هنگام کار بر روی یک مقاله دانشگاهی، دانشجویان گاهی اوقات صدها، یا هزاران صفحه یادداشت می‌نویسند که اگر این یادداشت‌ها سازمان‌دهی نشده باشد، می‌توانند خیلی سریع به مشکل بخورند و خود را در معرض مجازات سرقت علمی قرار دهند.
یادداشت‌برداری یک ایده عالی، کم‌هزینه و آسان است، اما مسئله اینجاست که بعد از مدتی یادتان نمی‌آید این یادداشت‌ها از کجا آمده است و ممکن است از آن‌ها به‌عنوان مطالب خود استفاده کنید که خب اینجا یک سرقت علمی تصادفی به وجود می‌آید. همچنین سوءتفاهم‌های خاصی در مورد سرقت علمی وجود دارد. برخی از دانشجویان این تصور را دارند که فقط در برخورد با نقل‌قول‌های مستقیم نیاز به استناد دارند، اما باید بدانید که این نادرست است. هنگام ذکر نقل‌قول‌ها، برای هرگونه اطلاعاتی که خلاصه یا بازنویسی شده باشد به استناد نیاز دارید. اگر تنها همین یک نکته را به خاطر بسپارید، می‌توانید از انبوهی از مشکلات سرقت علمی جلوگیری کنید.
همچنین قوانین کپی‌رایت نیز وجود دارد. با توجه به این قوانین، می‌توانید از کار یک نفر نقل‌قول کنید، اما فقط درصورتی‌که منبع را ذکر کنید. اگر سخنان کسی را بدون توجه به اینکه مال شما نیست کپی کنید و سپس آن را به‌عنوان کار یا سخن خودتان بفرستید، درواقع ‌یک جرم کیفری مرتکب شده‌اید. به خاطر داشته باشید که چیزی به نام سرقت علمی تصادفی وجود دارد. این به دلیل وجود انبوهی از مقالات، منابع و مطالبی است که در اینترنت وجود دارد. به دلیل وجود آن‌ها، سرقت ناخواسته بسیار آسان اتفاق می‌افتد.
وقتی در حال جمع‌آوری مطالب تحقیقی خود هستید، ممکن است ناخواسته چیزی را دوست داشته باشید و از آن استفاده کنید. که خود ممکن است منبع نادرستی را ذکر کرده باشد و شما با ذکر منبع اشتباه به‌صورت ناخواسته، یک مورد سرقت علمی تصادفی مرتکب شوید. سرقت علمی عمدی - به دلیل اشتباه درحالی‌که ما اذعان می‌کنیم برخی از دانشجویان به‌طور تصادفی در دام سرقت علمی می‌افتند، برخی دیگر از دانشجویان با درک کامل از سرقت ادبی، آن را انجام می‌دهند که در گام اول تصور می‌کنند زرنگی کرده‌اند، اما درنهایت باعث می‌شود در دانشگاه گرفتار شوند؛ شاید بپرسید چرا باید یک نفر با آگاهی این کار را انجام دهد، خب، مانند هر چیز دیگر در امور زندگی، دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، یکی مدیریت ضعیف زمان است.
مقاله‌نویسی اصولی به زمان زیادی نیاز دارد. برای برخی، کپی کردن کار شخص دیگری تنها راه تضمین موفقیت است. اگر شما دانشجویی هستید که همیشه نمرات بالایی داشته‌اید، اما بعد از اتفاقی در زندگی شخصی شما، نمراتتان افت کرده و دیگر دانشجوی سطح بالایی نبودید. در این شرایط سرقت علمی می‌تواند به‌عنوان یک‌راه حل سریع دیده شود. اگرچه بسیار زیرکانه به نظر می‌رسد، اما واقعیت چیز دیگری است، بهتر است بدانید که برخی از دانشجویان واقعاً به خاطر سرقت علمی از دانشگاه اخراج شده‌اند.
دانشجویان پرمدعا در میان ما ممکن است واقعاً از سرقت علمی به‌عنوان یک راه‌حل برای پر کردن نواقص مقاله‌ای که در حال حاضر می‌نویسند از سرقت علمی استفاده کنند و هرگز احساس نمی‌کنند که به جرم سرقت علمی به دام بیفتند. آن‌ها احساس شکست‌ناپذیری می‌کنند، تصور می‌کنند که اساتیدشان صدها مقاله برای خواندن دارند و احساس می‌کنند که چند پاراگراف کپی شده یا نقل‌قول‌های ازدست‌رفته را نمی‌بینند. بااین‌حال، خبر بد برای آن‌ها استفاده از جستجوگر سرقت علمی آنلاین است، آن‌ها احتمالاً میزان سرقت را شناسایی خواهند کرد و درنهایت دانشجو با عواقب سرقت علمی روبرو می‌شود.
ادامه دارد ...

https://www.goftino.com/c/V8gUw6

گفتگوی بر خط (آنلاین)-همین الان سفارش دهید

بازدید : 11
سه شنبه 28 فروردين 1403 زمان : 13:59

ARTICL  1،استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

ممکن است برای شما به عنوان یک پژوهشگر یا دانشجو این سوال به وجود بیاید که مقاله علمی چیست و ضرورت نگارش آن چه چیزی می تواند باشد. مقاله یک مطالعه علمی است که اطلاعات و محتوای آن در نتیجه یک آزمایش یا پژوهش جامع و مبتنی بر اصول تحقیقاتی شکل گرفته است. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت واضح تر برای شما تشریح کنیم باید بگوییم که مقاله شبیه به طراحی و ساخت یک ساختمان مسکونی است که در ابتدا نقشه ساختمان را تهیه کرده و بعد مصالح ساختمانی مناسب را برای آن آماده می کنید و در نهایت شروع به ساخت و ساز و طراحی آن می کنید. اگر بخواهیم مراحل ساخت یک ساختمان مسکونی را با نگارش مقاله علمی مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که طراحی نقشه اولیه ساختمان مشابه بررسی مقالات و انتخاب موضوع است.

زمانی که یک موضوع برای مقاله علمی تان انتخاب می کنید یعنی چارچوب کلی برای نگارش و آماده سازی مقاله را مشخص کرده اید. در این حالت اگر نقشه اولیه سنجیده و دقیق تهیه شده باشد، در نهایت خروجی کار عالی خواهد بود. پس از اینکه نقشه راه در فرآیند نگارش مقاله علمی مشخص شد، نوبت به تهیه مصالح و مواد اولیه برای ساخت بنای باشکوه تحقیق است. همواره به یاد داشته باشید که ساختن یک بنا با هر روش و سیاستی قابل قبول نیست بلکه بنایی بیاد ماندنی و زیبا است که با درایت، صبر، دانش و دقت بسیار تهیه و تجهیز شود. بنابراین برای انتخاب مصالح و نقشه اولیه در فرآیند نگارش مقاله علمی می بایست بهترین و گزینه ها را با دقت و با درایت بسیار انتخاب کنید تا اثر علمی و ادبی که از شما بجای می ماند باشکوه بوده و تحسین دیگران را برانگیزد.

،ARTICL  15،استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

منظور از مصالح و مواد اولیه در مقاله نویسی، تمامی مقالات و رفرنس هایی هستند که شما به عنوان منبع در نگارش ادبیات موضوع (Literature Review)، مقدمه (Introduction)، نتیجه گیری (Conclusion) و سایر بخش های مقاله استفاده می نمایید. در مرحله بعد نوبت به ساخت و ساز بنا میرسد که در فرآیند نگارش مقاله علمی دقیقا مشابه ساختاربندی، گردآوری و تدوین بخش های مختلف یک تحقیق است. ساختار یک مقاله علمی به ترتیب عبارتند از

عنوان (Title)

چکیده (Abstract)

مقدمه (Introduction)

ادبیات موضوع (Literature Review)

روش تحقیق (Methodology)

نتیجه گیری (Conclusion)

منابع و ماخذ (References)

پس از اینکه ساخت و ساز بنای مقاله علمی به پایان رسید حال نوبت آن است که طراحی و زیباسازی بنای تحقیق را انجام داده و آن را به پایان برسانیم. همانطور که طراحی و زیباسازی یک ساختمان نقطه پایانی در فرآیند ساخت و ساز است، ویرایش ادبی و رفع مشکلات نگارشی و ساختاری نیز آخرین بخش در فرآیند نگارش مقاله است که به مثابه همان طراحی و زیباسازی است. فرآیند ویرایش مقاله علمی یا Article Edit یک فرآیند بسیار طولانی و تخصصی است که با توجه به نیاز دانشجویان و اساتید در این زمینه مشاغل و حتی نرم افزارهای بسیاری پیرامون آن شکل گرفته است. تمامی مراحلی که در مورد نگارش مقاله علمی ذکر کردیم از زیرساخت تا مواد اولیه و طراحی بیانگر فرآیند ایجاد یک بنای علمی استوار و زیبا است که با دقت و دانش تهیه و آماده می شود. بنابراین سعی کنید بنای علمی که از خود به یادگار می گذارید از زیبایی و اقتدار بسیار بالایی در مقایسه با سایر پژوهش های رقیب برخوردار باشد.

اصطلاحات رایج مقالات و ژورنالها

ARTICL  2،،استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و رساله دکتری

شاید استخراج مقاله از پایان نامه ارشد یا رساله دکتری (Extracting Paper) یکی از اولین کارهای پژوهشی یک دانشجو در فضای علمی بین الملل باشد اما فرآیند آن تا حدی با نگارش مقاله متفاوت است. بسیاری از دانشجویان با اهداف زیادی اقدام به تهیه یک مقاله برای سابمیت در ژورنال های بین الملل می کنند که شامل تقویت رزومه، بهبود پیشینه تحصیلی و علمی، یافتن شغل مورد نظر، پذیرش تحصیلی و اپلای می شود. پژوهشگران مختلف برای اینکه بتوانند در مجامع بین المللی اعتبار علمی کسب کنند اقدام به چاپ مقاله علمی می نمایند و معمولا این مقالات می بایست در ژورنال های با ایمپکت فاکتور بالا چاپ شده و عنوان جذابی داشته باشند تا بتوانند سایتیشن بالایی بدست آورده و مطرح شوند. استخراج مقاله از پایان نامه بر خلاف باور بسیاری از دانشجویان کپی و پیست کردن مطالب پایان نامه در قالب مقاله نیست چرا که قالب و اهداف یک مقاله علمی کاملا متفاوت از رساله دکتری یا پایان نامه ارشد است.

مهمترین هدف از نگارش پایان نامه ارشد یا رساله دکتری این است که شما بتوانید اساتید راهنما و مشاور خود را متقاعد کنید که توانایی بالایی در روش تحقیق و گردآوری داده ها داشته و از روش مناسبی برای تجزیه تحلیل، تفسیر و نتیجه گیری استفاده نمود اید. اما مخاطب اصلی مقاله شما عموم جامعه، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی هستند و تمایلی به بررسی روش تحقیق، ادبیات موضوع و یا مقدمه پژوهش شما ندارند و تنها یافته و نتیجه گیری مقاله شما برایشان جذابیت دارد. در عین حال جامعه علمی می خواهد بداند اطلاعات، نتایج و یافته های ارائه شده در تحقیق شما تا چه اندازه موثق بوده و قابل اتکا است که تحقق این امر برای نویسنده مقاله بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین استخراج مقاله از پایان نامه نیز می بایست متناسب با نیاز و خواسته هاس مخاطب تهیه و تدارک شود. همواره به این موضوع توجه کنید که آیا پایان نامه یا رساله دکتری شما از نظر محتوایی یا یافته های تحقیق ارزشمند است یا خیر؟

و آیا موضوعی که برای پایان نامه و یا رساله انتخاب کرده اید نوآوری یا (Novelty) دارد یا خیر؟

پس از اینکه اطمینان حاصل کردید که رساله دکتری یا پایان نامه ارشد شما از قابلیت بالایی برای استخراج مقاله علمی برخوردار است و نوآوری بالایی در آن وجود دارد می بایست فرآیندهای زیر را در ارتباط به آن پیاده سازی کنید.

یک حجم محتوایی مشخص برای مقاله استخراج شده در نظر گرفته و مشخص کنید مقاله شما مجموعا چند کلمه داشته و قرار است از هر بخش چه مقدار به آن اضافه شود.
بخش مربوط به بحث و نتیجه گیری را متناسب با نیاز مخاطب هدف نگارش کنید

بیشترین زمان در فرآیند استخراج و بهبود محتوای مقاله را به یافته ها و نتیجه گیری اختصاص دهید

متناسب با اهداف ژورنال اقدام به تنظیم و چارچوب بندی مقاله کنید

تا حد امکان از منابع به روز و جدید برای بهبود محتوای مقاله استخراج شده استفاده کنید

از دیدگاه یک داور و متخصص به مقاله خود نگاه کرده و نقاط ضعف آن را شناسایی کنید

حتما از یک ادیتور (Editor) برای ویرایش ادبی و محتوایی مقاله کمک بگیرید

  • یکی از مشکلات عمده پیش روی پژوهشگران دستیابی به منابع و ماخذ به روز برای نگارش مقاله یا نوشتن پایان نامه ارشد و رساله دکتری است. بسیاری از دانشجویان زمانی که یک موضوع مشخص برای پایان نامه، رساله دکتری یا یک مقاله علمی پیدا می کنند، نیاز به جمع آوری منابع در همان حوزه دارند تا بتوانند یک ادبیات موضوع (Literature review) قوی و قابل استناد تدوین کنند. خوشبختانه بسیاری از منابع به روز در جهان به زبان انگلیسی یا حتی زبان های دیگر در دسترس دانشجویان و پژوهشگران قرار دارد، اما مشکل عمده اینجاست که برخی از دانشجویان تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشته و نمی توانند از محتوای این مقالات استفاده کنند.

در همین راستا دانشجویان برای ترجمه مقالات مورد نیازشان به سایت ها یا موسسات مختلف مراجعه می کنند و با پرداخت مبالغی درخواست ترجمه شان را ثبت می کنند. اما نکته ای که می بایست به آن توجه کنید این است که ترجمه مقاله با ترجمه اسناد یا ترجمه کتاب متفاوت است و شخص مترجم می بایست به ساختار هر یک از آنها تسلط کافی داشته باشد تا نتیجه کار یک ترجمه روان و قابل فهم باشد. علاوه بر تخصص و تسلط به مباحث مقاله نویسی و ساختار مقالات علمی و پژوهشی، شخص مترجم می بایست نسبت به موضوعی که ترجمه می کند نیز آگاهی کامل داشته باشد. به عبارت دیگر هر شخص باید در حوزه تخصصی خودش اقدام به ترجمه مقالات کند.

برای مثال اگر مترجمی که در حوزه مدیریت و بازاریابی تخصص دارد، اقدام به ترجمه یک مقاله در حوزه مکانیک یا هوافضا کند نتیجه کار مطلوب نخواهد بود چرا که شخص مترجم با دایره لغات تخصصی این رشته آشنایی کافی را نداشته و در نهایت فایل ترجمه شده برای شخص متقاضی مفهوم نخواهد بود. یکی دیگر از مسائل پیش روی مترجمان برای ترجمه مقالات مربوط به انتقال مفاهیم اساسی یک مقاله است. به بیان دیگر در بسیاری از مقالات از واژگان غیر رسمی یا اصطلاحی استفاده می شود که شخص مترجم باید تسلط بسیار بالایی به زبان رسمی و غیر رسمی انگلیسی داشته باشد تا بتواند به راحتی مفاهیم را درک کرده و به مخاطب انتقال دهد. بنابراین تنها تسلط محدود به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری نمی تواند تضمین کنند یک ترجمه با کیفیت و مناسب باشد. توصیه می شود پروژه های ترجمه خود را به اشخاص یا موسساتی بسپارید که دانش، تخصص و تسلط کافی را به اصول مقاله نویسی و ترجمه دارند.

بازدید : 14
شنبه 25 فروردين 1403 زمان : 15:05

موضوع(عنوان)پروپوزال، از آن جا که موضوع(عنوان) یکی از مهم­ترین بخش ­هایی است که پژوهشگر به دفعات با آن مواجه می­شود، و اولین تصمیم ­گیری در مورد محتوای پژوهش، با مطالعه موضوع(عنوان)پروپوزال شکل میگیرد، لذا بسیار حایز اهمیت است.
موضوع(عنوان) پروپوزال بیانگر ایده‌­ها و نوآوری‌­های موجود در تحقیق بوده و به نوعی نشان­‌دهنده هدف پژوهشگر از انجام تحقیق است. عنوان پروپوزال یکی از مهم‌­ترین بخش‌­هایی است که خواننده به دفعات در معرض با آن مواجه می‌­شود و اولین تصمیم­‌گیری در مورد محتوای پژوهش، با مطالعه عنوان پروپوزال اتفاق می­‌افتد. عنوان پروپوزال نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد، زیرا در صورتی که عنوان کوتاه با تعداد کلمات نگارش شود، به ناچار باید از واژه­‌های کلی استفاده شود که موجب ابهام عنوان پروپوزال برای خواننده آن خواهد شد؛ همچنین در صورتی که تعداد واژه‌­ها در عنوان بیش از حد استاندارد باشد، موجب پیچیده شدن عنوان پروپوزال، سردرگمی خواننده و عدم درک او خواهد شد. بنابراین نگارش عنوان پروپوزال باید در عین جذابیت، با تعداد کلمات استاندارد صورت بپذیرد.

انتخاب موضوع تحقیق پروپوزال

سه روش اصلی در انتخاب موضوع پروپوزال
برای اینکه پژوهشگر بتواند موضوع مناسبی برای پروپوزال خود انتخاب کند، می­تواند یکی از سه روش زیر را به کار بگیرد.

  • انتخاب موضوع(عنوان) بر اساس هدف تحقیق

فرض کنید پژوهشگری قصد دارد موضوع تحقیق­ خود را با حداقل تعداد کلمات نگارش کند و نمی­داند که چطور باید آن را معرفی نماید. بهترین روش برای این کار نگارش عنوان پروپوزال با توجه به هدف تحقیق است. چنانچه هدف تحقیق پروپوزال او بررسی رابطه میان چند فاکتور است و یا قصد دارد تاثیر یک فاکتور بر فاکتور دیگری را بسنجد، می­تواند آن را در عنوان بیان کند. این روش انتخاب موضوع یکی از رایج­ترین و پرکاربردترین روش های انتخاب عنوان برای هرگونه تحقیق از جمله پروپوزال است.

  • انتخاب موضوع(عنوان) بر اساس فاکتورهای تحقیق

چنانچه تحقیق پروپوزال پژوهشگر فاکتورهای مختلفی را در بر می­گیرد، می­تواند این فاکتورها را در قالب چند کلیدواژه ترکیب کرده و به عنوان موضوع ارائه نمایید. برای مثال:

"فاکتورهای موثر بر رفتار خرید مشتریان فروشگاه­های زنجیره­ای کوروش"

"دسترسی و قیمت: فاکتورهای موثر بر انتخاب محصول در فروشگاه"

همچنین پژوهشگر می­تواند روش تحقیق پروپوزال خود را به همراه کلید­واژه های موضوع تحقیق پروپوزال، برای نگارش عنوان انتخاب کند. برای مثال نمونه زیر را در نظر بگیرید:

"فراتحلیل محتوای توسعه پایدار در ژورنال های علمی و پژوهشی"
(فراتحلیل یا Meta analysis یک روش تحقیق کیفی پرکاربرد در نگارش مقالات علمی است. )

برخی از پژوهشگران سعی می­کنند پس از اتمام پروپوزال و مشخص شدن هدف، چارچوب و روش تحقیق پروپوزال خود اقدام به انتخاب موضوع کنند،در صورتیکه توصیه می­شود پژوهشگر در اولین مرحله و پیش از اقدام به تهیه پروپوزال خود این کار را انجام دهد تا چشم ­انداز روشنی از مراحل پژوهش در اختیار او قرار می­دهد.

چنین اقدامی همچنین کمک می­کند که پژوهشگر بداتد دقیقا به دنبال چه منابعی باشد و از محدوده پژوهش خارج نشود.

بازدید : 12
شنبه 19 اسفند 1402 زمان : 21:56

رفرنس نویسی یا رفرنس دهی مقالات علمی یکی از شایع ترین اشکال از وجود منابع و ماخذ در مطالب منتشر شده در ژورنال ها است. بیشتر پژوهش های علمی به چاپ رسیده در ژورنال ها معمولا به مقالات مرتبط رفرنس دهی می کنند و به همین منظور یادگیری نحوه رفرنس دهی به مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید یکی از اولین فاکتورهایی که سردبیر ژورنال و داوران آن را مورد بررسی قرار می دهند صحت رفرنس دهی و استنادات موجود در مقاله است. بنابراین رفرنس نویسی درست می تواند شانس پذیرش و چاپ مقاله را افزایش دهد. رفرنس نویسی مقالات علمی در دو دسته متفاوت انجام می شود، حالت اول رفرنس نویسی مقالات در ژورنال های چاپی و حالت دوم رفرنس دهی مقالات در ژورنال های اینترنتی است.

رفرنس دهی مقالات در ژورنال های چاپی عبارتند از:

1. نام و نام خانوادگی نویسنده

2. سال چاپ مقاله در ژورنال مورد نظر (به یاد داشته باشید که برخی ژورنال ها زمان مربوط به سابمیت و چاپ مقاله را به صورت تفکیک شده ذکر می کنند. لطفا در زمان وارد کردن اطلاعات رفرنس دهی به تفکیک این موضوع دقت کنید)

3. عنوان مقاله

4. عنوان ژورنال که مقاله در آن به چاپ رسیده است

5. نسخه ویرایش

6. شماره صفحه

Brownlie, D. (2007). Toward effective poster presentations: An annotated bibliography. European Journal of Marketing, 41, 1245-1283.

البته توجه داشته باشید که ژورنال های الکترونیکی نیز در فرمت چاپی به انتشار می رسند. اما اگر مقالات خودتان را از یک ژورنال در فرمت آنلاین دانلود می کنید باید با فرمت زیر اقدام به رفرنس دهی نمایید.

1. نام و نام خانوادگی نویسنده

2. سال چاپ مقاله در ژورنال الکترونیکی (در برخی از ژورنال های الکترونیکی معمولا سال چاپ مقالات ذکر نمیشود برای این منظور می توانید از سایت Google Scholar برای مشاهده سال چاپ استفاده کنید)

3. عنوان مقاله

4. عنوان ژورنال

5. نسخه ویرایش

6. شماره صفحه

7. آدرس URL و DOI

Brownlie, D. (2007). Toward effective poster presentations: An annotated bibliography. European Journal of Marketing, 41, 1245-1283. doi:10.1108/0309056071082116

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 144
  • بازدید سال : 391
  • بازدید کلی : 1532
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه